Mindfulnessvalmennukset

Mitä mindfulness on?

Mindfulness eli hyväksyvä, tietoinen läsnäolo tekee meistä tietoisempia ajatuksistamme, tekemistämme päätöksistä sekä reagointitavoistamme eri tilanteissa. Länsimaisen mindfulnessin kehittäjä Jon Kabat-Zin kuvaa mindfulnessia yksinkertaisesti näin:
Mindfulness on huomion suuntaamista tarkoituksella, tässä hetkessä ja arvottamatta.

Mindfulnessin vaikutuksia on viime vuosina tutkittu paljon. Tutkimuksin todennettuja vaikutuksia ovat mm. stressitason aleneminen ja unen laadun paraneminen, keskittymiskyvyn lisääntyminen, kivun lieveneminen, vastustuskyvyn lisääntyminen ja sairauksista paranemisen nopeutuminen, myönteisten tunteiden ja energisyyden lisääntyminen.

Kun olemme tietoisempia itsestämme, voimme vaikuttaa paremmin ajankäyttöömme, vuorovaikukseemme ja automaattisiin reagointitapoihimme. Tietoisuustaidot auttavat myös tunnistamaan stressitilamme. Olemalla tietoisempia tästä hetkestä voimme itse valita, kuinka toimimme sen sijaan, että olisimme alitajuntamme armoilla.

Tietoisen läsnäolon parhaimmat työkalut hengitys ja keho ovat aina tässä hetkessä. Huomion tietoinen suuntaaminen hengitykseen tai kehoon auttaa löytämään läsnäolon tässä hetkessä ja antaa aivoille tarpeellisen hengähdystauon liiasta ajattelusta.

Kuinka mindfulnessia harjoitetaan?

Mindfulness on parhaimmillaan mukana arjessa koko ajan. Harjoittelu on kuitenkin hyvä aloittaa muodollisilla harjoituksilla, esimerkiksi kuunneltavilla äänitteillä. Harjoituksia on hyvä tehdä vähintään 5 kertaa viikossa pysyvämpien vaikutusten saavuttamiseksi. On tutkittu, että jo 10 minuutin päivittäisellä harjoituksella on vaikutuksia aivojen rakenteisiin.

Kokeile 15 minuutin Luonnollisen hengityksen meditaatiota tästä

Toinen mindfulnessin harjoittamisen muoto on vapaamuotoiset harjoitukset. Näitä voi tehdä työpäivän aikana vaikkapa kävelemällä tietoisesti kokoukseen, keskittyen vain kävelemiseen. Tai kotona suihkussa käynnistä voi tehdä harjoituksen suuntaamalla huomio lämpimän veden virtaukseen keholla.

Jokainen harjoitus vahvistaa aivojen keskittymiskykyä ja vähentää mielen vaeltelua.

Mindfulnessohjelmat

Tutustumismatka mindfulnessiin on mieltä ja kehoa rentouttava 2-3 tunnin valmennus, joka sopii erinomaisesti tyhypäivän stressinhallintavalmennukseksi tai kehittämispäivän aloitukseen. Tutustumismatkan aikana tehdään mindfulnessharjoituksia ja pohditaan yhdessä, kuinka mindfulnessia voisi käyttää päivittäisessä elämässä.

Mindfulness workshopissa keskitytään työarjen uudistamiseen kevyemmäksi, keskittyneemmäksi ja tehokkaammaksi. Workshopissa saatte tietopaketin mindfulnessista sekä pääsette itse kokeilemaan mindfulnessharjoitteita. MIndfulness workshop toimii myös aloituksena teille räätälöidylle pidemmälle työelämän mindfulnessvalmennukselle.
(lue lisää)

Vinkki:
Voit keventää työpäivääsi ja antaa aivoille lepotauon pysähtymällä hetkeksi ja hengittämällä muutaman kerran tietoisesti. Suuntaa huomiosi tarkoituksella vain hengitykseesi. Tunne hengityksesi vatsassa saakka. Tämä mikrotauko toimii jo pienenä palauttavana lepohetkenä työpäivän aikana.

Pyydä tarjous

Asiakaskommentti

”Parasta Tutustumismatkassa olivat rentoutumisharjoitukset (tai kuten Tarja sanoi, mindfulnessharjoitteet). Teimme yhden viidentoista minuutin harjoituksen, joka tuntui vain viiden minuutin pituiselta. Olin myös hämmästynyt, miten energinen ja virkistynyt olin valmennuksen jälkeen vaikka kello oli jo neljä iltapäivällä. Aion kokeilla saamiani harjoituksia myös töissä.”